Peter's Motorcyklar & Resor

Senast uppdaterad 13 juli 2005


21.00 Kommer brorsan och hämtar mig, vidare för att hämta Robert, vi hinner åka 1 km innan brorsan "upptäcker"
att han är hungrig - ovanligt ...... Snabbt depåstopp på MAX.

Sedan raka spåret till Helsingborg anländer 04.35 missade den bokade färjan med 5 min, nästa går om 25 minuter
spelar iof ingen roll knappast högsäsong.
Robert och min bror Matts somnar direkt, jag känner tendenser till sjösjuka så jag håller mig vaken, en kvart
senare är vi i Helsingör, full fart igen, stannar en stund och käkar lite, 2,5 timme senare är vi i Rödby.

Den här färjar tar lite längre tid, ca 40 minuter, så vi går upp och lägger oss på en soffa och sover lite grann.
Väl inne i Tyskland sätter vi fart mot Hamburg för att hämta Roberts Hoj, hinner knappt upp på Autobahn förrän en
polisbil vinkar att vi ska följa efter, vill se hyreskontrakt och regbevis, hyreskontraktet har vi, med tillägget
att den får föras ut ur Sverige så det är OK, men regbeviset glömde de att ge oss så nu vart det problem, de ville
absolut veta vad bilen väger (?)




Inte ser Matts & Robert så ledsna ut för det ?


Vi stod där säker 20 minuter, ringde till Sverige för att höra om det finns någon märkning på bilen o.s.v
De satte sig och konfererade i deras bil när det plötsligt ringer i mobiltelefonen (deras), alles gut
säger de till oss, kastar åt oss passen och sticker..... måste varit någon övning med nå'n aspirant eller nå't.

12.45 Äntligen i Hamburg hos Johns-Maackens där Robbans hoj står.
Klockan ett var det meningen att dom skulle öppna men inte förrän 13.30 dyker dom upp, börjar känna oss
lite stressade då vi har en tid att passa i Zetel där brorsans hoj står, dels är det ca 25 mil att åka dessutom
har vi inte full koll på var i Zetel det ligger då dom knappt kan ett ord engelska.



Robbans hoj var i förväntat skick, en fin 96:a med 1150 mil på mätaren, en lite spricka i en kåpa visste vi
redan om, däcken, beläggen och drivpaketet är inte akut men på sluttampen, bättre än förväntat i alla fall.
Att det satt ett Laser sportavgas på var bara bonus, sedan var det bara att komma överens om priset...
Att Herr Maackens är en herre som gillar att deala hade vi blivit förvarnade om av Tobbe Allroad MC
Robban kunde deala han oxå så det blev affär !

En nöjd Robban med sin YZF600R

 

Klockan är runt 15.30 när vi är klara, hög tid att ge sig av mot Zetel som ligger 25 mil bort, borde gå snabbt...
Problemet var att Zetel är så litet så att det knappt går att hitta, efter lite hjälp på vägen är vi i
alla fall i Zetel, och ringer säljaren så att han kan komma och ledsaga oss den sista biten.


 

Brorsans hoj hade tappats så den var "repig" hade säljaren meddelat via mail, mao priset var mycket bra.
Hade den sålts i Sverige hade "repig" betytt "liten repa" bättre skick än förväntat alltså, en SLR650 -98:a
1500 mil, trevlig hoj med Dominator motor, Bieffe topbox modell större samt stans största (& fulaste) vind-
avvisare ingick oxå.


Klockan börjar bli sent, halv nio närmare bestämt, ska vara i Rotenburg vid nio snåret 13,5 mil bort, ringer
och meddelar (betyder att vi ringer våran Mor som får ringa killen som säljer hojen, han kan inte ett ord
engelska)att vi är försenade och att vi räknar med att komma strax efter tio, vilket också sket sig då vi
var tvungna att äta också.

23.00 äntligen i Rotenburg för att hämta Matts kompis Johans Dominator, 97:a med 700 mil på mätaren, vi var
lite fundersamma hur vi skulle kunna köpa hojen när vi inte kunde prata med honom, men har hade skaffat fram
en tolk så det var OK.




JA HA dax igen då... parkerade på en stor parkeringsplats mittemot där tolken bor, visar sig även vara
parkering till ett bageri, där käringarna glor ut genom fönstren i stället för att baka, trodde vi höll på med
nå't "fuffens" , är det något det är gott om i Tyskland så är det poliser, bara att hala fram våra
"Fahrzeugbrief" och "Kaufvertrag" så är allt OK.



Så då var även Dominatorn lastad

Klockan var nu 00.30 och tanken var att vi skulle knoppa hos en kompis på ett bygge i Blankenese, Hamburg, men
med tanke på att vi ska åt motsatt håll nästa dag och vad klockan var så bestämde vi oss för att sova där vi var.
När tolken hörde det erbjöd han oss på stående fot ett rum i huset, supertrevliga Tyskar !!



Väckning 05.30 !


Dags för att hämta sista hojen, 09.00 ska vi vara i Cappel 20 mil sydväst om Rotenburg, fick se lite mer av Tyskland
än bara Autobahn, otroligt fint landskap, kom i tid för en gångs skull.
André som skulle sälja hojen verkade mer intresserad av att vi skulle dricka kaffe än att sälja hojen så vi följde
väl med honom in, då visar det sig att han dukat upp frukost åt oss, kaffe, juice, korv, salami, ostar mm MUMS !



Borde väl ha vant oss vid det här laget att skicket på hojarna ofta är bättre än vad dom säger, min var en XTZ660 93:a
med 2900 mil på mätaren, komplett med servicebok, normalt bruksskick enligt André, igår fick jag frågan om den var ny !




Sista hojen lastad.... Äntligen dags för hemresa.


Då har vi 123 mil framför oss, körde igenom en liten stad som det var nästa helt omöjligt att hitta ut ur, så vi passade
på att handla billig tysk öl, smakade iof sig inte så bra men den var billig i alla fall.
inte så mycket att göra än att tugga väg nu.



Robban kör så gärna.





Så kan jag och brorsan pyssla med något annat.....


Några mil efter Örebro börjar det komma snöblandat regn, för att övergå i riktigt rejält snöfall, hade det varit i
något annat sammanhang hade jag blivit lite förvånad, men inte när hojen är inblandad.
Tydligen så kände vädret på sig att vi var på väg, - bäst att släppa ett par decimeter, sista milen före Ludvika var
det max 50 km/h för att kunna hålla sig på vägen, ska försöka få (odubbade) vinterdäck på bilen nästa gång vi åker
under vinterhalvåret.

07.00 kommer vi hem, trötta & nöjda.

I höst blir nästa resa, funderar på en Africa twin eller en Transalp, tyvärr säljer inte Yamaha några motorcyklar jag är
intresserad av längre, dom roliga hojarna slutade med Super Ténérén, lite synd då jag varit märket troget sedan 1984.


Titta in på Allroad MC där finns fler resor dokumenterade samt lite annat smått & gott.



Är det inte grus som lyser igenom snön i mittsträngen .... måste testa lite ......

HEM