Peter's Motorcyklar & resor

Senast uppdaterad 13 juli 2005


 

Ja då var det dags för en tur ner till Tyskland igen, Ténérén gick som en klocka men var lite för klen för att
skjutsa seriöst på. Satte in ett gäng annonser sedan var den borta. Inga problem att få den såld.

Johan i Storvik blev den lycklige ägaren.

 

Denna gång åkte jag med två arbetskamrater, Anders & Robban, som suktat på Robbans (en annan Robban på jobbet)
och min hoj när de har stått parkerade på lagret. Anders ville ha någonting lätt som han kan bära med sig i skogen och
valet föll på en DR350 vilken är väldigt nära en enduro.
Robban ville ha en racerhoj, och sämre racerhoj än en Fireblade finns ju. Nu var det inte bara att de bägge endast kunde
tänka sig en modell, utan det måste vara rätt färg också, vilket krympte utbudet en del, men dom hittade hojar även om det
blev lite längre ner i Tyskland än vi tänkt oss, Robbans hoj stod i Mansfeld 8 mil söder om Magdeburg 130mil enkel resa
från Sverige. Anders hoj stod i Brake några mil från Bremen, den tog vi på väg Till Hamburg där mitt första val stod, en
Africa Twin RD07A -96.

 

I stället för Lastbil så tog vi bil med släp denna gång, släpet vi skulle ha blev stulet alldeles innan vi skulle åka så det blev till
att leta släp dagarna innan, Shell hade som tur var ett ganska stort flyttsläp med ramp så det löste sig, enda släpet i stan som
det inte satt vinterdäck på.



Även denna gång valde vi färjealternativet.

 

 

Första hojen vi skulle hämta var Robbans, vilken stod i Mansfeld vilket gjorde att vi fick åka en bra bit in i forna
Östtyskland, det var som att komma in i en gammal krigsfilm, halvt övergivna och förfallna gamla städer som folk
övergivit när de väl kunde lämna Öst.

 


 

Vi hade talat om för Andreas att vi skulle dyka upp på morgonen någon gång mellan 07.00 och 08.00, vi kom dit 07.30, skaplig
timing på 130 mil ....
Robbans Fireblade -97 var i kalasskick, med ett mycket välljudande avgassystem, Robban lyckades få med original avgas samt
Honda original verkstadshandbok för en vettig peng, originalsystemet kan behövas vid besiktning .......... Lite slitdelar som behöver
bytas, belägg skickade Andreas med och däcken ska väl orka med en besikting och några turer runt korvkiosken, inte så illa.

Snacka om kontraster i gamla Öst, Andreas pysslar med datorer, har lagt in marmorgolv i entrén och har för säkerhets skull så
att han inte blir utan hoj i vår redan köpt en Fireblade 02:a, medan andra bor i hus som ramlar ihop när som helst. Hela området
där han bodde var nybyggen eller pågående totalrenoveringar.


Alla nöjda så då var det bara att åka vidare.

 

Det roliga(?!) med att åka på Autobahn förutom att titta på betongväggar är att det ofta händer någonting, det här är en av last-
bilarna som stod uppställd på en nattparkering när vi åkte åt andra hållet.

Nästa stopp var i Brake längs floden Wesers västra strand, strax norr om Bremen, mycket fint landskap som man inte skulle lida
av att glida runt i med hoj. Verkar vara ett område där dom mer välbärgade bor, bara fina bilar & hus.

Anders hoj var en Suzuki DR 350 -93 nyrenoverad motor & koppling, trevlig hoj som man lätt släpar runt i skogen men ändå
klarar kortare turer på landsväg med, vilket passar Anders perfekt, när han inte jobbar så letar han svampställen i skogen. Killen hade
 köpt hojen för att det verkade kul att åka hoj men sedan upptäckt att det inte var det (?????), i alla fall så visste han inte att kedjan är
slut  när det saknas massa rullar .... Samma sak här att det var lite slitdelar som ska bytas, Anders prutade ner priset med vad
slitdelarna skulle kosta så han gjorde en riktigt bra affär.

 

Fulare villaområden har man ju sett.

 

Nästa och sista stopp (förhoppningsvis) var i Hamburg där min Honda Africa Twin -96 stod, jag "visste" att den var fin genom alla
foton Thomas hade skickat, men vis av hur en del Svenska säljare är så var man inte riktigt säker, men dessa underbara Tyskar,
hojen såg inte ut att ens ha gått 700 av de låga 1700 mil som den hade gjort, toppfräsch förutom  de två bitar som gick ur topkåpan
när han la omkull den som ny. Då han hade kvar bitarna var det ingen match att plasta dit dom igen, syns knappt.
I övrigt var allting schysst eller bytt, nya däck, nya belägg, nytt batteri, motorskyddsbågar, GIVI topbox och full servicebok.

 

 

Ja, AT'n är ju inte liten direkt, men efter lite konfererande och bökande fick dom plats till slut.


Så här trött blir man när man varit i Tyskland och köpt motorcyklar, undrar vad dom drömmer om ..........

 

Äntligen hemma igen, urlastat & klart. Visserligen blir man ohyggligt trött av att köra 310 mil på 48 timmar, men samtidigt
är det himla kul att göra det i goda vänners lag, rekommenderas starkt.

Känner inte riktigt något akut behov av att åka igen nu på ett tag, fast man vet ju aldrig. Jag har redan fått förfrågningar
om den är till salu, känns inte som om det är någon idé att sälja den och köpa en nyare då det här är samma modell som
finns att köpa nu. Skulle i så fall vara en Varadero, om den inte var så ful. Fast man kan ju ändra sig .......

 


 

 

HEM