Senaste turen var i April 2005, mycket har ändrats så
använd inte enbart min guide, utan titta runt på andra och kolla
vägverket
för senaste info. Förutsättningarna för denna guide är lite äldre cyklar
3-10 år gamla. Högsäsongen för begagnathandeln i Tyskland börjar runt mitten av Mars
lite beroende på vädret m.a.o köp innan dess, tittar man på
mobile.de
eller motoscout24 så
går priserna upp direkt högsäsongen kör i gång. Nu är det dock stora
variationer från år till år, i år 2005 har det varit nästan lika kallt I
Tyskland som här, tur för mig som har varit lite sen med att sälja min hoj i år.
Planerna för i år är redan klara, väntar bara på att Robban ska sälja sin hoj. Var inte
för enkelspårig när det gäller val av
hoj, förra året fanns det hur många LS650 som helst till bra pris, i år är det
knappt lönt att åka ner (förutom att det är kul att åka & att hojen är i bättre
skick) om det bara är för att tjäna pengar. Regeln
för att en hoj ska räknas som begagnad är att den ska vara minst 6 månader
gammal samt ha gått minst 600 mil, det finns dock de som har fått in hojar med
mindre mil på mätare under senare tid men det är inget man ska ta för givet.
Efter kontakt med Särskilda skattekontoret i Ludvika i vintras så säger
dom att inget har ändrats och att gamla regeln gäller.
(När var ner i Oktober 2002 det upptäckte vi att i
September finns det ett rejält utbud med bra priser, för att i Oktober nästan helt
sluta ramla in
hojar, priserna blir i och för sig bättre över vintern men bara marginellt. Hela vintern
är det ganska sparsmakat med hojar för att ramla in rejält i Februari.)
Vi åkte första gången i Mars 2002 och hade då haft kontakt med säljarna ett par
veckor tillbaka, så vi hade
en ganska bra koll på skicket de var i, tyskarna är trevliga att ha att göra med och
skickar gärna bilder, kopior på Fahrzeugbrief mm, problemet är att väldigt få är något
vidare på engelska.
Efter att ha varit ner tre gånger och ska till att åka igen så måste i alla fall
handlarna endera ha gått Engelska kurs eller anställt folk som kan skriva/prata
på Engelska då svaren man får oftast är på bra Engelska.
Allt om MC har en ganska bra guide i nr 4 2001 deras tillvägagångssätt är via handlare, vi
köpte
av både handlare och privat. Det som är dåligt med deras guide är att den förutsätter
att man har 60000 kr att spendera vilket
alla inte har samt att det verkar som att det inte finns så mycket att tjäna,
dessutom tar de bara in en (1) hoj, mer om det senare....Jämför man lite grann mellan
mobile.de
, motoscout24 och MC
guiden, så ser man att det är på lite äldre cyklar det finns lite
större utbud och variation på priser.
Kom i håg att planera lite var i Tyskland hojarna ska köpas, vi hade Hamburg som
utgångsläge där den första
hojen skulle hämtas resten fanns 15-30 mil därifrån. Lättast att hålla koll på var hojarna
står är att titta vilket postnummer de har (PLZ förkortat) plzkarte hittar
du här.
Ja, då har du kommit så långt att du har kontaktat säljaren du har sett bilder på hojen,
den verkar fräsch,
samt att den är "abgemeldet" dvs avställd, inget problem egentligen, de som står hos
firmor är avställda och
de privata ställer oftast av den under vintern, annars säger man bara till
innan man kommer så ställer de av den. Är den inte avställd så blir det besök på
"Landkreiskontor" med
säljaren - tidskrävande. "Garagenfahrzeug" ser man ibland betyder att den är
förvarad/parkerad i garage vilket kan göra att man slipper begynnande rost på bultar,
solblekning och annat smått man kan
irritera sig på. Be att få en kopia av "Fahrzeugbrief" mailad eller
faxad där står det hur många tidigare ägare den haft, om det gjorts några ändringar
t.ex om den varit strypt.
Och hur tar man sig dit ? Enklast med lätt lastbil med skåp och gärna med bakgavellyft via
Helsingborg - Helsingör, Rödby - Puttgarden. Självklart blir det ju billigare om man är
fler som är med och delar på kostnaderna,
Hertz har en lastbil med både hårt skåp samt
bakgavellyft, brukar vara en Renault Master som får köras på vanligt "B"
körkort.
Den rymmer 4-6 hojar samt förare plus två passagerare. Hyran för den beror ju så klart på
hur länge man
är
borta vi åkte från Borlänge, Dalarna 21.00 Söndag kväll och var hemma 07.00
Onsdag, kostade 2000:-.Färjan kostar 1890:- t.o.r med HH
- Ferries, kom bara ihåg att boka som "husbil -6 meter" och inte som lätt
lastbil
annars blir priset drygt det dubbla. Du får även rabatt om du har OKQ8 kort ca
10%. Är man snabb och klarar sig på 24 timmar (från påstigning i Helsingborg
till påstigning Helsingör) sjunker priset drastiskt ner till 740:-. Man kan även ta bron,
men har man som vi 60 mil att åka i Sverige så är det skönt med ett litet avbrott,
tidsmässigt och prismässigt är det i princip ingen skillnad, jo, faktiskt
så blir det ca 500 kr dyrare att ta bron.
Alternativet är ju att köra med släp, problemet är att hitta ett lite
större släp samt att man är hänvisad till 80km/h om man ska köra lagligt, Shell har ett
ganska bra flyttsläp med ramp, men då är man begränsad till
tre motorcyklar, fördelen är att det blir billigare om man inte tänkt ta med en
"betalande" motorcykel.
Totalt med diesel om man åker ca 300 mil så landar man på 7000-8000 kr med
lastbils alternativet och ca 4500:- om man tar släp. Hittar man ett större släp eller
tar lastbilsalternativet så kan man ta
med en "betalande" motorcykel endera åt en kompis eller en hoj man går ihop om
och säljer när man kommer hem. Tar man hem åt en kompis är 2-3000:- per
hoj ett skäligt pris, de får hojen levererad till dörren, klar att regga, det enda
arbetet de behöver göra är att ta kontakt med säljaren och göra upp affären, har man tur
kan
man gå runt på +- 0.
Öl är gott & billigt i Tyskland, enklast inhandlas dom på Bordershop som
ligger
i anslutning till färjeläget i Puttgarden.
Anledningen till att vara många som åker (i det här fallet max 3) är att ska man avverka
300 mil på 2 1/2 dag
så får man köra dygnet runt och då kan det vara skönt om man är tre som turas om att
köra.
Är man lite kortväxt så fungerar det bra att sova på golvet i lastbilen men då
får man inte vara fler än två.
Många guider säger att man ska be banken överföra pengar till säljarens konto o.s.v det
kan man glömma om man
inte har tänkt att vara där nere ett tag, kontanter är det som går smidigast.
Uttag i en bank under banktider tar lite tid men det går. Handlarna förutsätter
att det är kontanter du ska betala med och eventuellt prut du lyckats med
baseras på det. Inte så kul att stå med ett kort där nere & handlaren hissar
priset eller t.o.m vill backa ur.
Kom i håg: Fahrzeugbrief, stämmer chassie nummer ? Se till att få ett köpekontrakt
(kaufvertrag) som innehåller alla uppgifter som tillbehör, extra utrustning mm precis som
i Sverige, normalt räcker det om köpesumma står på
kontraktet
samt att det står att köpesumman kvitteras, annars be att få ett kvitto på köpesumman
(quittung). Tull & polis är normalt bara intresserad av att du har Fahrzeugbrief &
Kaufvertrag. Fahrzeugbrief är inte 100% nödvändigt för att ta in hojen till
Sverige men nära nog 99%, att ta in den har du laglig rätt att göra men du kan få vara
beredd på att Tyska tullen ringer polisregister mm vilket
kan vara mindre roligt mitt in natten, men du kan ALDRIG regbesikta utan
Fahrzeubrief. Jag har personligen aldrig köpt utan Fahrzeubrief men jag har
bekanta som gjort det utan problem, MEN du är helt utlämnad till att säljaren verkligen
skickar det till dig.
Nya regler tillkom i Februari i år (2008) vad gällande ursprungskontroll som
skall göras före regbesiktning. Mer info hittas
här
Andrahandsvärdet och möjligheten att sälja den vidare är ingen
skillnad mot en svensksåld, ska du byta in den hos en handlare och han protesterar så gå
raka vägen därifrån, de
flesta vet i dag vart vinden blåser och struntar i om det är privatimport eller ej. En del
servar inte
ens privatimport
(Affes i Falun) medan andra står med öppen famn och gärna vill tjänar pengar på att
serva hojen (Fottas
MC Ludvika). Vilken tror du man går till när begpriserna sjunker till EU nivå
precis som bilarna har gjort och man ska
köpa hos en Svensk handlare ? Dummare beteende får man leta efter! Om du bor i Dalarna och
inte vill importera så rekommenderar jag just Fottas i
Ludvika, trevliga i butiken och kanske viktigast av allt att personalen i verkstaden är
trevlig och tillmötesgående. Första stället jag
skulle gå till.
Kan det bli roligare ? Du kan byta hoj
varje år, åka gratis och till och med få några kronor över. Dessutom vidga
vyerna lite grann, kanske upptäcka att Tyskarna är otroligt trevliga, generösa &
hjälpsamma? Europa krymper dessutom när man är ute och far, åka till Frankrike
kändes långt bort, långt att åka o.s.v tidigare, senast vi var ner var vi bara
10 mil från gränsen .
|