Peter's Motorcyklar & Resor

Senast uppdaterad 06 december 2009


Privatimportguide

Senaste turen var i April 2005, mycket har ändrats så använd inte enbart min guide, utan titta runt på andra och kolla vägverket för senaste info.

Förutsättningarna för denna guide är lite äldre cyklar 3-10 år gamla. Högsäsongen för begagnathandeln i Tyskland börjar runt mitten av Mars lite beroende på vädret  m.a.o köp innan dess, tittar man på  mobile.de eller motoscout24  så går priserna upp direkt högsäsongen kör i gång.  Nu är det dock stora variationer från år till år, i år 2005 har det varit nästan lika kallt I Tyskland som här, tur för mig som har varit lite sen med att sälja min hoj i år. Planerna för i år är redan klara, väntar bara på att Robban ska sälja sin hoj. Var inte för enkelspårig när det gäller val av hoj, förra året fanns det hur många LS650 som helst till bra pris, i år är det knappt lönt att åka ner (förutom att det är kul att åka & att hojen är i bättre skick) om det bara är för att tjäna pengar.

Regeln för att en hoj ska räknas som begagnad är att den ska vara minst 6 månader gammal samt ha gått minst 600 mil, det finns dock de som har fått in hojar med mindre mil på mätare under senare tid men det är inget man ska ta för givet. Efter kontakt med Särskilda skattekontoret i Ludvika i vintras så säger dom att inget har ändrats och att gamla regeln gäller.

(När var ner  i Oktober 2002  det upptäckte vi att i September finns det ett rejält utbud med bra priser, för att i Oktober nästan helt sluta ramla in hojar, priserna blir i och för sig bättre över vintern men bara marginellt. Hela vintern är det ganska sparsmakat med hojar för att ramla in rejält i Februari.)

Vi åkte första gången i  Mars 2002 och hade då haft kontakt med säljarna ett par veckor tillbaka, så vi hade en ganska bra koll på skicket de var i, tyskarna är trevliga att ha att göra med och skickar gärna bilder, kopior på Fahrzeugbrief mm, problemet är att väldigt få är något vidare på engelska. Efter att ha varit ner tre gånger och ska till att åka igen så måste i alla fall handlarna endera ha gått Engelska kurs eller anställt folk som kan skriva/prata på Engelska då svaren man får oftast är på bra Engelska.

Allt om MC har en ganska bra guide i nr 4 2001 deras tillvägagångssätt är via handlare, vi köpte av både handlare och privat. Det som är dåligt med deras guide är att den förutsätter att man har 60000 kr att spendera vilket alla inte har samt att det verkar som att det inte finns så mycket att tjäna, dessutom tar de bara in en (1) hoj, mer om det senare....Jämför man lite grann mellan mobile.de , motoscout24 och MC guiden, så ser man att det är på lite äldre cyklar det finns lite större utbud och variation på priser.

Kom i håg att planera lite var i Tyskland hojarna ska köpas, vi hade Hamburg som utgångsläge där den första hojen skulle hämtas resten fanns 15-30 mil därifrån. Lättast att hålla koll på var hojarna står är att titta vilket postnummer de har (PLZ förkortat) plzkarte hittar du här.

Ja, då har du kommit så långt att du har kontaktat säljaren du har sett bilder på hojen, den verkar fräsch, samt att den är "abgemeldet" dvs avställd, inget problem egentligen, de som står hos firmor är avställda och de privata ställer oftast av den under vintern, annars säger man bara till innan man kommer så ställer de av den. Är den inte avställd så blir det besök på "Landkreiskontor" med säljaren - tidskrävande. "Garagenfahrzeug" ser man ibland betyder att den är förvarad/parkerad i garage vilket kan göra att man slipper begynnande rost på bultar, solblekning och annat smått man kan irritera sig  på. Be att få en kopia av "Fahrzeugbrief" mailad eller faxad där står det hur många tidigare ägare den haft, om det gjorts några ändringar t.ex om den varit strypt.

Och hur tar man sig dit ? Enklast med lätt lastbil med skåp och gärna med bakgavellyft via Helsingborg - Helsingör, Rödby - Puttgarden. Självklart blir det ju billigare om man är fler som är med och delar på kostnaderna, Hertz har en lastbil med både hårt skåp samt bakgavellyft, brukar vara en Renault Master som får köras på vanligt "B" körkort. Den rymmer 4-6 hojar samt förare plus två passagerare. Hyran för den beror ju så klart på hur länge man är borta vi åkte från Borlänge, Dalarna 21.00 Söndag kväll och var hemma 07.00 Onsdag, kostade 2000:-.Färjan kostar 1890:- t.o.r med HH - Ferries, kom bara ihåg att boka som "husbil -6 meter" och inte som lätt lastbil annars blir priset drygt det dubbla. Du får även rabatt om du har OKQ8 kort ca 10%. Är man snabb och klarar sig på 24 timmar (från påstigning i Helsingborg till påstigning Helsingör) sjunker priset drastiskt ner till 740:-. Man kan även ta bron, men har man som vi 60 mil att åka i Sverige så är det skönt med ett litet avbrott, tidsmässigt och prismässigt är det i princip ingen skillnad, jo, faktiskt så blir det ca 500 kr dyrare att ta bron.

Alternativet är ju att köra med släp, problemet är att hitta ett lite större släp samt att man är hänvisad till 80km/h om man ska köra lagligt, Shell har ett ganska bra flyttsläp med ramp, men då är man begränsad till tre motorcyklar, fördelen är att det blir billigare om man inte tänkt ta med en "betalande" motorcykel.

Totalt med diesel om man åker ca 300 mil så landar man på 7000-8000 kr med lastbils alternativet och ca 4500:- om man tar släp. Hittar man ett större släp eller tar lastbilsalternativet så kan man ta med en "betalande" motorcykel endera åt en kompis eller en hoj man går ihop om och säljer när man kommer hem. Tar man hem åt en kompis är 2-3000:- per hoj ett skäligt pris, de får hojen levererad till dörren, klar att regga, det enda arbetet de behöver göra är att ta kontakt med säljaren och göra upp affären, har man tur kan man gå runt på +- 0.
Öl är gott & billigt i Tyskland, enklast inhandlas dom på Bordershop som ligger i anslutning till färjeläget i Puttgarden.

Anledningen till att vara många som åker (i det här fallet max 3) är att ska man avverka 300 mil på 2 1/2 dag så får man köra dygnet runt och då kan det vara skönt om man är tre som turas om att köra. Är man lite kortväxt så fungerar det bra att sova på golvet i lastbilen men då får man inte vara fler än två.

Många guider säger att man ska be banken överföra pengar till säljarens konto o.s.v det kan man glömma om man inte har tänkt att vara där nere ett tag, kontanter är det som går smidigast. Uttag i en bank under banktider tar lite tid men det går. Handlarna förutsätter att det är kontanter du ska betala med och eventuellt prut du lyckats med baseras på det. Inte så kul att stå med ett kort där nere & handlaren hissar priset eller t.o.m vill backa ur.

Kom i håg: Fahrzeugbrief, stämmer chassie nummer ? Se till att få ett köpekontrakt (kaufvertrag) som innehåller alla uppgifter som tillbehör, extra utrustning mm precis som i Sverige, normalt räcker det om köpesumma står på kontraktet samt att det står att köpesumman kvitteras, annars be att få ett kvitto på köpesumman (quittung). Tull & polis är normalt bara intresserad av att du har Fahrzeugbrief & Kaufvertrag. Fahrzeugbrief är inte 100% nödvändigt för att ta in hojen till Sverige men nära nog 99%, att ta in den har du laglig rätt att göra men du kan få vara beredd på att Tyska tullen ringer polisregister mm vilket kan vara mindre roligt mitt in natten, men du kan ALDRIG regbesikta utan Fahrzeubrief. Jag har personligen aldrig köpt utan Fahrzeubrief men jag har bekanta som gjort det utan problem, MEN du är helt utlämnad till att säljaren verkligen skickar det till dig.

Nya regler tillkom i Februari i år (2008) vad gällande ursprungskontroll som skall göras före regbesiktning. Mer info hittas här


Andrahandsvärdet och möjligheten att sälja den vidare är  ingen skillnad mot en svensksåld, ska du byta in den hos en handlare och han protesterar så gå raka vägen därifrån, de flesta vet i dag vart vinden blåser och struntar i om det är privatimport eller ej. En del servar inte ens privatimport (Affes i Falun) medan andra står med öppen famn och  gärna vill tjänar pengar på att serva hojen (Fottas MC Ludvika). Vilken tror du man går till när begpriserna sjunker till EU nivå precis som bilarna har gjort och man ska köpa hos en Svensk handlare ? Dummare beteende får man leta efter! Om du bor i Dalarna och inte vill importera så rekommenderar jag just Fottas i Ludvika, trevliga i butiken och kanske viktigast av allt att personalen i verkstaden är trevlig och tillmötesgående. Första stället jag skulle gå till.

Kan det bli roligare ? Du kan byta hoj varje år, åka gratis och till och med få några kronor över. Dessutom vidga vyerna lite grann, kanske upptäcka att Tyskarna är otroligt trevliga, generösa & hjälpsamma? Europa krymper dessutom när man är ute och far, åka till Frankrike kändes långt bort, långt att åka o.s.v tidigare, senast vi var ner var vi bara 10 mil från gränsen .

 





I September 2002  sålde jag min XTZ660 som jag köpte i Mars 2002, när köparen såg skicket på den var affären klar.
Så Tyskimporterat är inte mindre värt än svensksålt, snarare tvärt om.

Samma sak med AT´n gick direkt.

Patricks Dominator gick direkt

Funduron är såld.

Det roliga är att samtliga hojar har sålts över riktpris i alla listor som finns. Ett nog så gott betyg på att fina hojar får man bra betalt
 för oavsett vilket land den ursprungligen sålts i. Varken BMW, Honda eller Yamaha har ju fabrik i Sverige senast jag kollade så
alla (utom Highland då) är ju import.

Kika gärna på Tobbes Importguide också.
SMC har också en guide i PDF format att ladda ner här 
Köpekontrakt brukar i regel säljarna redan ha fixat när du kommer ner, har dom inte det är det bra om man har ett med sig - på Tyska.
Tobbe har ett för nedladdning här.

 

De turer till Tyskland jag gjort finns dokumenterade här.

Fler som importerat "sin" hoj

 

    Lars    


 

Skicka gärna synpunkter på förbättringar, om det är något som saknas, eller om ni vill fråga någonting.

 

 

 

HEM

 

 

 

Antal besökare sedan 18 Juni 2002